ייפוי כוח מתמשך – הדור שמשכיל להזדקן בכבוד

מהו ייפוי כוח מתמשך, מדוע אנו חוזרים ומדגישים כי הוא מסמך מתחייב וחשוב יותר מצוואה?

ייפוי כוח מתמשך הוא חידוש חקיקתי במדינת ישראל. הוא בא להציב בפנינו רמת מודעות שונה וגבוהה יותר ביחס לגיל השלישי ולצורך לתכנן ולהתכונן לתקופת זו בחיים, לאפשר לכל אחד מאתנו ליהנות ולהאיר את העשורים המשמעותיים ביותר בחיינו ולהיפטר מהמציאות היתומה שמאפיינת גילאים אלו.

אדם החותם על ייפוי כוח מתמשך, יכול לקבוע ולתת הוראות ספציפיות מי יטפל בענייניו האישיים, הרפואיים והכלכליים, אם ייאבד את צלילותו. ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי שאנו עורכים ובמסגרתו ממנים מיופיי כוח שיבצעו בבוא העת את ההחלטות שאנו מקבלים היום. החלטות שאנו מקבלים בהתאם להרגלים שלנו, לתפיסת העולם שלנו, לאני מאמין, למורשת ולערכים שלנו, החלטות שאנו מקבלים בהתאם לחינוך שאנו מנחילים בתוך המשפחה לאורך חיים שלמים. מכאן, כי מדובר במסמך אישי וייחודי לעורכו.

למידע נוסף פנו כעת:

השאירו פרטים ונחזור אליכם

מה ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך לצוואה?

צוואה היא מסמך שבבוא היום ישרת את היורשים שלנו. מסמך חשוב המותיר הוראות ברורות ביחס לרכוש שלנו לאחר לכתנו. צוואה היא לא מסמך המשרת אותנו בחיינו, זאת להבדיל מייפוי הכוח המתמשך המשרת אותנו עד יומנו האחרון ומאפשר לנו לקבל החלטות ביחס לחיינו, גם בימים בהם יהיה קשה יותר או בלתי אפשרי לעשות כן.        

 

מתי מפעילים ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך מופקד לאחר עריכתו וחתימתו אצל האפוטרופוס הכללי והוא יופעל רק כאשר אדם אינו מסוגל לקבל החלטות ולבצע פעולות עבור עצמו. ייפוי הכוח המתמשך עשוי בהחלט לשמש אותנו תקופת חיים ממושכת מאוד, ככל ונאריך ימים.   

 

הסכנה בהיעדר ייפוי כוח מתמשך:


חשוב להדגיש כי כאשר אדם מאבד את צלילותו, כל ייפויי הכוח האחרים שנתן למי מבני משפחתו ובכלל, בטלים מיד ומאבדים את תוקפם! בהיעדר ייפוי כוח מתמשך, הברירה היחידה שתיוותר לבני המשפחה היא פנייה למינוי אפוטרופוס, מה שייקח זמן ויהיה כרוך בעלויות גבוהות. לכן בהיעדרו, הסכנה האמתית אינה רק התוצאה לפיה רצונות חשובים שלנו לא יתממשו, אלא הפגיעה שעשויה להיות כתוצאה מכך בבני המשפחה שלו – לדוגמא ילד עם מוגבלויות שתלוי בהוריו כלכלית ונפשית, ילד שחי בדירת הוריו מסיבות שונות, ילד שמקבל עזרה פיננסית מהוריו בשל מצוקה איתה הוא מתמודד, וכל בני המשפחה שלנו, שעשויים להימצא זמן לא מבוטל בתחושת בלבול קשה ובלי גישה לחשבונות הבנק או לפוליסות הביטוח שלנו.

 

מה ייפוי כוח מתמשך מאפשר לנו?

במסגרת ייפוי הכוח המתמשך ניתן לקבל החלטות ולתת הוראות ביחס לכל ענייני החיים: בתחום הכלכלי, בתחום הרפואי ובתחום האישי:

בעניינים הכלכליים, ייפוי הכוח המתמשך מאפשר לנו לקבוע ולהחליט מה ייעשה עם רכושנו כאשר לא נהיה מסוגלים לנהל או לשלוט בו. כיצד ינוהל הרכוש? איזה דירות ימשיכו ויושכרו? מה ייעשה עם דמי השכירות? אילו חשבונות בנק ימשיכו לשרת אותנו? אילו הוצאות כספיות אנו מתירים מהחשבונות ובאילו סכומים? מה ייעשה עם החסכונות והקופות שלנו בחברות הביטוח? ייפוי הכוח המתמשך הוא מסמך אחד, חשוב והכרחי במסגרתו אנו יכולים לתת הוראות ברורות ומדויקות באשר להתנהלות הכלכלית עם רכושנו, עד אחרית ימינו.   
בעניינים הרפואיים, יש בידינו אפשרות לבחור ולהנחות את מיופיי הכוח במסגרת ייפוי הכוח המתמשך, ולהגדיר אילו טיפולים רפואיים שגרתיים ו/או אלטרנטיביים חשובים עבורנו ומתבקשים על ידינו, ולקבוע כיצד הם ימומנו מתוך רכושנו. באותה הדרך, נפתחת בפנינו ההזדמנות להורות מאילו טיפולים רפואיים  אנו מבקשים להימנע. 

ביחס לעניינים האישיים, במסגרת ייפוי הכוח המתמשך, נפתחת בפנינו הזדמנות נדירה, לקבל היום, החלטות שלא ניהיה בהכרח מסוגלים לקבל או להנגיש בגיל מבוגר או בנסיבות מסויימות, החלטות שהן מאוד מהותיות עבור האדם ויש בהן כדי לתת לאדם כוח חיים לא מבוטל, בגילאים ובמצבים מורכבים יותר. אני יכולים לקבוע היכן נרצה להתגורר בגילאים מבוגרים או כאשר נידרש לעזרה של צד ג', לקבוע באילו חוגים/פעילויות/מפגשים אנו מבקשים להמשיך ולהשתתף, לתת הוראות חשובות ואישיות לבני המשפחה שלנו ולהתוות לעצמנו חיים, על פי הווייתנו ותפיסת עולמנו, ובנוסף, לתת הנחיות בענייני דת, רוח וכן כל הנחיה שעשויה לחזק אותנו ולמנוע מאיתנו צער, כאב או בדידות.

בדרך הזו, בה אנו מבססים שליטה אמיתית על חיינו ומאפשרים לעצמו לקבל החלטות ביחס לכל תקופת חיים שהיא, בכל גיל ובכל מצב בו נהיה, אנו ממצים את זכותנו, באמצעות ייפוי הכוח המתמשך, לשמור על זכות הבחירה איתה נולדנו, עד אחרית ימינו.

 

היתרונות בייפוי כוח מתמשך – מהפכה אנושית רוחנית      

אני סבורה, כי החלק החשוב בחידוש החקיקתי הזה, אשר בוצע במסגרת חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות והוסיף את האפשרות לערוך ייפוי כוח מתמשך כתחליף לאפוטרופסות, הוא זה המעודד תהליך של הכנה לגיל השלישי, מעודד תהליך של יצירת מציאות חיובית ותומכת בגילאים מאוחרים ומשריש את החשיבות שבשינוי הגישה שלנו לתהליך הזיקנה. עשרות ייפויי כוח מתמשכים שערכתי, הפכו אותי עדה לתהליך מהותי וחשוב שעברו לקוחותיי. ההכנה, החשיבה, מציאת הפתרונות האולטימטיביים, הירידה לרזולוציות שונות שמעולם לא עברו במוחנו קודם, שיתוף בני המשפחה, החשיבה המשותפת איתם והתווית הדרך לשלב שהוא שונה ומורכב יותר בחיים, גרמו להורדת הלחץ והפחד מפני הזיקנה ומפני המציאות של היעדר צלילות, השרישו מודעות שונה וגבוהה יותר, ואפשרו יצירת מציאות נהדרת לעתיד לבוא. נוכחתי כי בסופו של התהליך המשפטי, ישנה תחושת נחת, שלמות וקבלה עמוקה. נוכחתי, לאורך הזמן, כי המשותף לכולנו הוא הרצון להמשיך ולתפקד כהורים, כסבתות וכסבים, כחברים וכשותפים, כאנשים שאוהבים לחיות ולהגשים את עצמם, עד אחרית ימינו. ייפוי הכוח המתמשך, מאפשר זאת ומעודד את כל בני המשפחה לשמר ולטפח את כוחות החיים של כל אחד מאיתנו עד יומנו האחרון.

באמצעות ייפוי הכוח המתמשך האישי של כל אחד מאיתנו, אשר מאגד בתוכו את כל החלטותינו, את כל רצונותינו ואת כל מהוויינו, אנו מסוגלים להבטיח כי היחיד שמניע וימשיך ויניע את ספינת חיינו, הוא אנחנו.

כתבה מביטאון יד לבנים
כתבה מביטאון יד לבנים